logotype

Cel główny:

Podniesienie atrakcyjności kształcenia zawod. 74 uczniów (39M 35K) i 8 (6M 2K) nauczycieli z
Technikum Zawodowe w Zespole Szkół im. T. Kościuszki w Łobzie poprzez dopasowanie oferty kształcenia do
potrzeb rynku pracy w wyniku współpracy z pracodawcami od 1.08.2020 do końca IX 2022 r. Cel szczegółowy -
Dostosowanie kształcenia zawod. do potrzeb rynku pracy poprzez doposażenie pracowni zawodowych w
nowoczesny sprzęt i pomoce dydaktyczne oraz współpracę szkoły ze środowiskiem pracodawców w wyniku realizacji
staży uczniowskich, nauczycielskich, zajęć specjalistycznych zajęć zawodowych podnoszących kompetencje
zawodowe, kursów zawodowych i studiów podyplomowych skierowanych do 74 uczniów (39M 35K) i 8 (6M 2 K)
nauczycieli od 1.08.2020 do końca IX 2022. Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego RPO WZ dla
działania 8.6 Wzrost efektywności kształcenia zawodowego i jego dostosowanie do wymogów regionalnego rynku
pracy zwiększające szanse na zatrudnienie poprzez realizację staży uczniowskich, staży dla nauczycieli, kursów
podnoszących kwalifikacje zawodowe uczniów i nauczycieli, doposażenie pracowni zawodowych, patronat
pracodawcy, specjalistycznych zajęć zawodowych dla uczniów podnoszących kompetencje zawodowe. Wszystkie
działania w proj. przebiegają na podstawie indywidualnie przeprowadzonej diagnozy potrzeb eduk. szkoły, w tym
uczniów oraz n-li (przeprowadzonej w II 2020 przez szkołę). Realiz. projektu wpisuje się w Strategię Rozwoju WZ do
2030 roku i tym samym uwzględnia potrzeby regionalnego rynku pracy wpisując się w inteligentne spec.woj.
zachodniopomorskiego jak sektor ICT, turystyczny, energetyczny. Przeprowadzona diagnoza potrzeb, która została
zatwierdzona przez organ prowadzący oraz dyrektora szkoły z uwzględnieniem możliwości rozwojowych i
edukacyjnych uczniów w tym możliwości psychofiz. uczniów, oraz przeprowadzona analiza potrzeb doposażenia
szkoły zg. ze spisem inwentarzowym placówki wykazały potrzebę realizacji projektu w zakresie: staży uczniowskich,
nauczycielskich kursów zawodowych, zawodowych zajęć specjalistycznych, zajęć podnoszących kompetencje z j.
obcego-branżowego, kursów i studiów podyplomowych dla nauczycieli, doposażenia pracowni, utworzenia patronatu
nad klasą przez pracodawców w celu lepszego powiązania kształcenia w szkole z rynkiem pracy, tj. w odpowiedzi na
zapotrzebowanie pracodawców z regionu. Dodatkowo wnioskodawca uwzględnił kierunki kształcenia, które z punktu
widzenia „Barometru zawodów w woj. zachodniopomorskim 2020" należą do branż o największym potencjale
rozwojowym i na które też jest deficyt - głównie branża IT, turystyczna, energetyczna. Z analizy barometru wynika, że
w powiecie łobeskim i ościennych powiatach jak świdwińskim, gryfickim potrzebują pracowników powiązanych z
branżami wybranymi do projektu: Elektryków, elektromechaników, elektromonterów, szefów kuchni, inżynierów
budownictwa, operatorów maszyn i mechaników, recepcjonistów, rejestratorów, pracowników biur podróży i
organizatorów obsługi turystycznej. W przypadku techników informatyków to pomimo, że wprost nie są oni wymienieni
w zawodach deficytowych to specyfika tej branży pozwala na zatrudnienie w każdej z ww. branż, a dodatkowo ICT
wpisuje się z inteligentne specjalizacje WZ. Projekt będzie realizowany w oparciu o faktyczne zapotrzebowanie szkoły
wynikające z przeprowadzonej diagnozy i wynikającej z niej analizy zatw. przez organ prow. oraz przy wykorzystaniu
wcześniejszych doświadczeń w realizacji proj. zawod.z RPO, realizowanych przez powiat i szkołę. Powyższe
przyczyniło się do zaplanowania zadań, które w sposób kompleksowy wspierają uczniów jak i nauczycieli w
dostosowaniu swoich potrzeb do zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego szkół i tych wynikających z
rynku pracy. SYTUACJA K IM : Z diagnozy szkoły wynika, że K wybierające szkoły zawodowe nie zawsze odnajdują
się w tym środowisku. Widoczna jest u nich mniejsza wiara we własne możliwości, zwłaszcza jeśli ten wybór dot.
zawodów uznawanych za domenę M m.in branża IT. Chcemy zachęcać K do udziału w proj. poprzez ukazywanie
sukcesów K, które wykonują zawody wymagające kształcenia w szkołach zawodowych. Wnioskodawca oświadcza,
że projekt będzie realizowany zgodnie z punktem 5.3.1. Regulaminu konkiursu "Obligatoryjnymi warunkami realizacji
wsparcia" Przedsięwzięcia w ramach projektu będą stanowiły uzupełnienie działań prowadzonych przez szkołę.
Oznacza to, iż przed złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu skala prowadzonych działań (nakłady środków na
ich realizację) nie ulegnie zmniejszeniu w stosunku skali działań (nakładów) prowadzonych przez szkołę w okresie 12
miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie projektu (średniomiesięcznie).

Efekty projektu:

- 20 osób ( 10 kobiet oraz 10 mężczyzn) zostanie objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych.

- 1 podmiot (Zespół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Łobzie) będzie wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne.

- 8 nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu (2 kobiety oraz 6 mężczyzn) zostanie objętych wsparciem w programie.

- 1 szkoła (Zespół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Łobzie) zostanie doposażona w sprzęt i materiały dydaktyczne niezbędne do realizacji kształcenia zawodowego.

- 74 uczniów ( 35 kobiet oraz 39 mężczyzn) odbędzie staże i praktyki u pracodawcy

- 1 szkoła (Zespół Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Łobzie) będzie wykorzystywać doposażenie zakupione  dzięki EFS.

- 8 nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu (2 kobiety oraz 6 mężczyzn) uzyska kwalifikacje lub nabędzie kompetencje po opuszczeniu programu